Tuesday, December 22, 2009

Satu Ketenangan

Setelah seminggu berhempas pulas dengan bermacam dugaan, akhirnya hari ini aku menemui ketenangan di dalam kebuntuan. Membentang luas kelapangan menutupi serabut yang berselirat di benak fikiran aku. Aku tersenyum kerana gembira apabila bakal bertugas di perkampungan, impian aku bila aku berkerja.



Hari ini aku ke bakal tempat kerja aku di perkampungan. Wahh...tak terkata aku sepanjang perjalanan. Terpana dengan kehijauan dan bukit bukau yang mententeramkan jiwa aku yang tengah berserabut dan stress. So, merupakan satu terapi yang menyihatkan mata dan jiwa.hehehe.

Singgah sebentar ke masjid bagi menunaikan kewajipan. Uishh..jemaah di sini cukup peramah and suka tersenyum jika dibandingkan dengan jemaah masjid ditempat aku sekarang. Walaupun dalam rumah Allah masih tetap menyombong.isk...tak patut.Muliakah macamtu?hehe

Sesudah menunaikan kewajipan terus bertolak ke bakal tempat kerja baru aku. Sampainya ke destinasi aku terus disambut mesra oleh staff2 dekat sana. Terharu aku sebab aku tak pernah menerima layanan macamni di tempat kerja aku sekarang, mengamalkan budaya kronisme, ambush and respectless. Biasalah gaya hidup bandar walaupun bandar kecil. Masing-masing nak tunjuk educated.

Dengan situasi macamni terus lenyap segala kekusutan yang bersarang di hatiku. Aku terfikir seketika, rupa-rupanya ada hikmah aku ditukarkan ke perkampungan. Ada hikmah aku difitnah oleh surat layang angkara orang terdekat dan ada pula hikmah aku bersabar dan tak berdendam. Inilah yang aku rasai hari ini.....

SATU KETENANGAN DARI PERIT KESABARAN=)

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:

Amat dikagumi sifat orang mukmin, iaitu semua urusan yang menimpanya adalah baik, dan tidaklah seorang mukmin itu kecuali apabila di timpa kebaikan, ia bersyukur lalu menjadi kebaikan baginya; dan bila ditimpa musibha keburukan ia bersabar dan menjadi kebaikan baginya apabila ia ditimpa” ( Riwayat Muslim)

0 comments:

 
TEMPLATE BY SEE HEART